Rynek gier komputerowych w Polsce
Rynek gier w Polsce w 2016 r. osiągnął poziom 0,43 mld USD. Zgodnie z prognozami firmy analitycznej Newzoo na koniec 2017 r. jego wartość ma wynieść 0,49 mld USD. Dynamika osiągnie poziom 13,8% w ujęciu rok do roku co oznacza, że rynek gier będzie rósł w tempie blisko cztery razy wyższym niż cała gospodarka. Wpłynie to na zwiększenie się udziału wielkości rynku gier w PKB Polski (na koniec 2016 r. udział wynosił 0,09% a zgodnie z prognozami ma wzrosnąć do 0,10% w 2017 r.). Patrząc przez pryzmat danych globalnych wartość polskiego rynku gier wydaje się wciąż dość niewielka – w tym ujęciu przychody generowane przez polskie firmy to zaledwie ok 0,4% całego rynku. Przedstawione dane świadczą o tym, iż pomimo wzrostowych tendencji i co raz większej akceptacji i popularności w polskim społeczeństwie gier jako jednej z form rozrywki, rynek ten jest wciąż stosunkowo niewielki. Z drugiej jednak strony wydaje się, że jest na nim jeszcze dużo miejsca dla nowych podmiotów, które dopiero na ten rynek wchodzą.
W raporcie „Kondycja Polskiej Branży Gier ‘17” zostały przedstawione wyniki badania dotyczącego charakterystyki sektora producentów gier wideo w Polsce, skupiające się na zagadnieniach związanych ze specyfiką biznesową, kapitałem ludzkim oraz czynnikach warunkujących rozwój firm w branży gier wideo.
Zagadnienia obrazują wyniki z badania przeprowadzonego na próbie liczącej 101 podmiotów funkcjonujących na polskim rynku gier. Zgodnie z wynikami badania 85,3% ankietowanych firm jako główne źródło finansowania wskazało środki własne. Co więcej, przeszło 40% badanych podmiotów podało środki własne jako wyłączne źródło finansowania. Model tzw. „self-publishingu” z jednej strony stwarza większe ryzyko niepowodzenia, natomiast w przypadku sukcesu wydanej gry pozwala na generowanie dużo większych korzyści, które w przyszłości pozwalają sfinansować dalszą produkcję. Zgodnie z przeprowadzonym badaniem drugim najpopularniejszym źródłem finansowania projektów growych są zewnętrzni wydawcy, których udział wynosi 27,5% z czego ok. 66% stanowią wydawcy z Polski. 19,6% ankietowanych firm wskazało na inwestora spoza branży, natomiast 16,7% na inwestora branżowego. Wśród respondentów blisko 10% jako źródło finansowania podało giełdę natomiast 8,8% wskazało na inne źródło finansowania (np. outsourcing, kredyt).